Thursday, 17 June 2010

Είχα πάει σε μια ορκωμοσία πρόσφατα, και μεταξύ των άλλων, οι πτυχιούχοι οικονομολόγοι -πλέον- ορκίζονταν ότι θα αποφεύγουν κάθε άδικη πράξη.
Κοιτώντας σήμερα γύρω μου κατά την εξέταση του μαθήματος που έδινα για 3η ή 4η φορά και πιθανότατα πήρα για ακόμα μια φορά τα 3 μου, κατάλαβα γιατί εμείς δεν έχουμε ορκωμοσίες, αλλά τελετές απονομής διπλωμάτων.
Γιατί εμείς οι υπέρτατοι επιστήμονες, με την ηλιθιότητα να περάσουμε και την επιμονή, υπομονή και τα αρχίδια να υπομείνουμε και πιθανότατα να τελειώσουμε το πολυτεχνείο, με τα μαθήματα και τα καψώνια που αυτό συνεπάγεται, μαθαίνουμε και κάτι ακόμα, που έρχεται σε πλήρη αντίθεση μ'αυτά που οι απόφοιτοι άλλων ιδρυμάτων ορκίζονται. Μαθαίνουμε να λέμε ψέματα, να κλέβουμε και να εξαπατούμε, όχι μόνο αυτούς που βρίσκονται ιεραρχικά πάνω από εμάς, αλλά και τους ισότιμούς μας, χωρίς το παραμικρό αίσθημα αλληλεγγύης.
Είναι τραγελαφικό σε ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα να επιβραβεύονται και να είναι παραδείγματα προς μίμηση άτομα που αντιγράφουν στις εργασίες και στις εξεταστικές, και όλα αυτά εις βάρος αυτών που δουλεύουν φιλότιμα μόνοι τους, ίσως χωρίς τα εντυπωσιακά αποτελέσματα των πρώτων, μια και αυτοί ξεκινούν από μηδενική βάση, και χωρίς κάποια "βοήθεια".
Δεν είναι, λοιπόν, περίεργο που οι μηχανικοί "έξω στην πιάτσα" ψάχνουν και βρίσκουν συνεχώς καινούριους, ευφάνταστους τρόπους να εκμεταλλεύονται τους πελάτες τους, να φοροδιαφεύγουν και να κινούνται υπόγεια προς την ικανοποίηση των προσωπικών τους φιλοδοξιών. Είναι μια νοοτροπία με την οποία γαλουχήθηκαν από τα 18 έως τα 23 τους, και που από ένα σημείο και πέρα αντιλήφθηκαν πως ήταν η μόνη που θα μπορούσε να τους πάει μπροστά, δεδομένου του ότι δε θα μπορούσαν να υπερνικήσουν τον ανταγωνισμό με το σταυρό στο χέρι.
Δεν έχω αυταπάτες, δεν νομίζω ότι είναι έτσι όλοι παντού, προφανώς και όχι. Και ξέρω ότι δεν είναι μόνο οι μηχανικοί σάπιοι ως το κόκαλο. Είναι και οι γιατροί, οι δικηγόροι, οι δημοσιοι υπάλληλοι, οι .....
Όμως πάντοτε πίστευα πολύ ρομαντικά πως ένα ίδρυμα που βγάζει άρτια τεχνικά καταρτισμένους επιστήμονες θα έπρεπε να τους δίνει και τα εφόδια για να χρησιμοποιήσουν τη γνώση τους αυτή για το καλό, και όχι αποκλειστικά και μόνο το δικό τους..

19 comments:

wolf said...

Εύστοχη παρατήρηση. Καταλαβαίνω απόλυτα τι περιγράφεις. Νομίζω όμως δυστυχώς πως ο ανταγωνισμός δεν έχει όρους και όρια (πατάει επί πτωμάτων). Η κριτική όμως έχει. Έχει ένα άνω όριο από το οποίο και έπειτα αρχίζει η πρωτοβουλία. Αφού αντιλαμβάνεσαι πως αυτό το σύστημα καλλιεργεί μια τέτοια σκατένια αντίληψη στο βαθμό του να υπερισχύει πλέον αυτή σαν κυρίαρχη ιδεολογία, καλό θα ήταν να τοποθετηθείς με κάποια δράση απέναντι. Επίσης, καλό θα ήταν να βρεις και άλλους ανθρώπους που πιστεύουν το ίδιο πράγμα με εσένα- έστω και αν συμφωνείτε κυρίως σε αυτό (είναι αρκετό για αρχή νομίζω)- με τους οποίους να προσπαθήσεις να πετύχετε μερικά πραγματάκια στο να αλλάξουν κάποιες συνειδήσεις (από μόνο του το ότι διαλέγει κανείς να συνεργαστεί ή μια ομάδα ανθρώπων που εργάζεται συλλογικά είναι ένα πολύ καλό βήμα). Δεν γίνεται να μην υπάρχουν άλλοι. Το έχουμε ανάγκη να αλλάξει αυτή η κατάσταση και αν δεν κάνουμε κάτι θα γίνεται όλο και χειρότερο το πράγμα. Μπάι δε γουέι, ωραία η ανακαίνιση. Χαίρομαι που δεν έχεις τόση ανάγκη πια για μαύρο. Καλή συνέχεια με την εξεταστική!

black fairy said...

@wolf
Υπάρχουν πάντα πράγματα να κάνεις! Για την ώρα απλά κάνω αντίσταση και πηγαίνω και κουτουλάω το κεφάλι μου στον τοίχο, επειδή αρνούμαι να αντιγράψω, αλλά υποθέτω ότι θα μπορούσα να κάνω και μια ομάδα φοιτητών κατά της λαμογιάς και της αντιγραφής. :Ρ
Χαίρομαι που σ'αρέσει η ανακαίνιση, κι ευχαριστώ για τις ευχές για τη συνέχεια της εξεταστικής, θα τις χρειαστώ :)

Alexandra said...

Και να συνεχίσεις να αντιστέκεσαι στην αντιγραφή! Καταρχάς, πώς θα γίνεις επιστήμονας αντιγράφοντας? Και έπειτα θα κληθείς να εφαρμόσεις πρακτικά αυτά που έμαθες! Φαντάσου να υπογράψει κάποιος τα σχέδια ενός σπιτιού χωρίς να γνωρίζει αν υπάρχει τα θεμέλια θα αντέξουν τον όγκο...
Καλή εξεταστική!
Υ.Σ. Τελειώσαν κι άλλοι πολυτεχνείο χωρίς αντιγραφή και δεν το μετανιώνουν!

black fairy said...

@Alexandra
Θέλω να πιστεύω ότι δε θα αναλάβω να υπογράψω σχέδια σπιτιού, γιατί στην τύχη θα υπογράφω! :Ρ
Θα εξακολουθήσω να αντιστέκομαι! Ευχαριστώ για την εμψύχωση! :)

poexania said...

"Είχα πάει σε μια ορκωμοσία πρόσφατα, και μεταξύ των άλλων, οι πτυχιούχοι οικονομολόγοι -πλέον- ορκίζονταν ότι θα αποφεύγουν κάθε άδικη πράξη.
Κοιτώντας σήμερα γύρω μου κατά την εξέταση του μαθήματος που έδινα για 3η ή 4η φορά και πιθανότατα πήρα για ακόμα μια φορά τα 3 μου, κατάλαβα γιατί εμείς δεν έχουμε ορκωμοσίες, αλλά τελετές απονομής διπλωμάτων. "

Καλύτερα να μην δίνεις όρκους έτσι εύκολα, σάμπως αυτοί θα τους τηρήσουν; Εδω δεν τους τηρούν οι γιατροί, οι οικονομολόγοι θα γίνουν τίμιοι; Οι όρκοι υπάρχουν για τα μάτια του κόσμου, όπως και πολλά άλλα στην κοινωνία μας, απλά για να καλύπτουν την σαπίλα απο κάτω.

Καλή επιτυχία με τις εξετάσεις, και εγώ γράφω τώρα και δεν την παλεύω καθόλου να διαβάζω, είναι και δύσκολο το μάθημα.

Πάντως η ικανοποίηση που παίρνεις και μόνο που κατέχεις ενα θέμα είναι απο μόνη της αρκετή, τουλάχιστον έτσι το βλέπω εγω μιας και έχω μάθει αρκετά χρήσημα πράγματα, βέβαια εγώ σπουδάζω κάτι διαφορετικό που έχει άμεση σχέση με την κοινωνία μας και την κοινωνική ζωή οπότε ίσως είναι λίγο διαφορετικά τα πράγματα.

black fairy said...

@poexania
Αυτό ακριβώς με την ικανοποίηση του να ξέρεις κάτι το νιώθω κι εγώ, και το βλέπω σε σύγκριση με την πλειοψηφία των φίλων μου που επιδίδονται με μανία στο άθλημα της αντιγραφής και δεν ξέρουν τί τους γίνεται μετά, και χαίρομαι ακόμα περισσότερο :)
Οι όρκοι είναι φτιαγμένοι για να τους πατάς. Γιαυτό τους δίνεις κι εύκολα. Έτσι δεν έχουν γραφτεί οι καλύτερες αρχαίες τραγωδίες; :P

poexania said...

Ναι αλλά στις τραγωδίες υπάρχουν διάφοροι λόγοι που καταπατώνται οι όρκοι που συνήθως έχουν να κάνουν με κάποια "υπέρβαση". Στην πραγματική ζωή δυστιχώς τους καταπατάμε για μερικά ευρώ παραπάνω.

Για ποιά τραγωδία μιλούσες συγκεκριμένα για να έχουμε καλό ρώτημα;

poexania said...

Tο καλύτερο στοιχείο στις τραγωδιες για εμένα είναι η στιγμή που προβάλεται το ηθικό δήλημα, αυτή είναι κατά τη γνώμη μου και η κορύφωση τους. Βρίσκω όμως τις αρχαιοελληνικές τραγωδίες πολύ ηθοπλαστικές, ίσως αυτό και να είναι ενα ελάτωμα τους, ίσως και οχι.

poexania said...

Πάντος και μόνο η σκέψη ότι ο λόγος ταξίδεψε μερικές εκατοντάδες χρόνια μέσω της γραφής για να ξανακουστεί απο τους ανθρώπους είναι συγκλονιστική.

Βέβαια δεν έχω δει ποτέ αρχαία τραγωδία, ότι ξέρω το ξέρω απο βιβλία.

black fairy said...

@poexania
Όλοι όσα ξέρουμε από τραγωδίες από τα βιβλία τα ξέρουμε. Έχω δει μια Ιφιγένεια σε κάποια φάση, αλλά δε νομίζω ότι ήταν στη μορφή που ήθελε ο Ευριπίδης (πάντα το ψάχνω και το σκέφτομαι 2 φορές το όνομα).
Αν σκεφτείς ότι ήταν ένας από τους λίγους τρόπους μαζικής μόρφωσης στην αρχαία ελλάδα, καλά έκαναν και ήταν ηθικοπλαστικές.
Συγκεκριμένη τραγωδία δεν έχω στο μυαλό μου η αλήθεια είναι, δεν τις έχω διαβάσει κι όλες.. αλλά κάπου έχει πάρει κάτι τ'αυτί μου (σχολείο ίσως;)

poexania said...

Και εγω έτσι που τις βλέπω στην τηλεόραση μου μοιάζει σαν να υπερβάλουν, όμως δεν εχω γνώσεις έτσι ώστε να ξέρω πως εκτελούταν στην αρχαιότητα, δεν ξέρω καν πόσα πράγματα ξέρουν οι ιστορικοί για το ύφος, τον τόνο της ερμηνείας. Λογικά χρειάζεται και γλωσολόγο για να βρείς άκρη και δεν ξέρω αν και κατά πόσο εχουν γίνει οι ανάλογες έρευνες και τι στοιχεία υπάρχουν.

Πρέπει να μελετήσω αρχαιοελληνική ιστορία επειγόντως, πολλές απορίες:)

black fairy said...

@poexania
Είναι καλή φάση η ιστορία.. Φτάνει να έχεις λίγη μνήμη να τα θυμάσαι :Ρ

poexania said...

Έχω βρεί ενα διαφορετικό τρόπο να μαθαίνω ιστορία, μιας και είναι το αντικείμενο των δεύτερων σπουδών μου, μέσω της κατανόησης. Δεν χρειάζεται τόσο να θυμάσαι αν φτιάξεις εναν "σκελετό" της ιστορίας(της ευρωπαικής στην περίπτωση μου) και εκεί πάνω αρχίσεις και "καρφώνεις" γεγονότα, πρόσωπα και ιδέες. Απο ενα σημείο και πέρα αρχίζεις να έχεις μια εικόνα και κυλάει το πράγμα απο μόνο του. Εγω αυτή τη μέθοδο έχω αναπτύξει μιας και πάντα είχα πρόβλημα να θυμάμαι πράγματα. Πάντως η ιστορία, έτσι όπως την μαθαίνω τώρα, δεν είναι κούφιες ημερομηνίες και ιστορικές πρωσωπικότητες, περισσότερο ασχολούμαστε με την ουσία(κοινωνιολογά-πολιτική), παρά με τα γεγονότα αυτά καθ αυτά.

Την παρασκευή πάντως δίνω ευρωπαική φιλοσοφία, ελπίζω να δουλέψει το όλο σύστημα(είναι ευτυχώς το τελευταίο μάθημα για φέτος).

black fairy said...

@poexania
Θα αρχίσω με τις ευχές μου για καλή επιτυχία και με το πόσο σε λυπάμαι που τελειώνεις 2 μέρες μετά από μένα χεχε!
Έτσι που τη λες φαίνεται πιο ενδιαφέρουσα από την ιστορία του σχολείου (άπαπαπα!)

poexania said...

Ευχαριστώ για τις ευχές!
Καλή επιτυχία και σε εσένα;
Σε ποιό τμήμα είσαι εσύ του πολυτεχνείου αν επιτρέπεται;

Οσο για την ιστορία, αυτό παίρνει πολύ κουβέντα, εμένα είναι όπως φαίνεται η αγαπημένη μου "επιστήμη", πάντα ήταν, απλά τώρα βρήκα ευκαιρία να την σπουδάσω κιόλας.

black fairy said...

@poexania
Στο περιβάλλον είμαι (ανάθεμα την ώρα κατάρα τη στιγμή)

poexania said...

Ε τώρα με τις "πράσινες αναπτύξεις" και τα πράσιν(α) άλογα τους, μπορεί να πέσει και κανένα φράγκο σε εσάς για καμιά μελέτη.

black fairy said...

@poexania
Για να δούμε :)

poexania said...

Το θέμα, και ζήτημα βέβαια, δεν είναι να φάτε εσείς και εμείς, αλλά να φάνε όλοι.